Thema: “Welkom Puk”

Maandag 2 september starten we met het thema “Welkom Puk”

Na de zomervakantie starten we altijd met het thema Welkom Puk. In dit thema staat het wennen op de groep weer even centraal. Wie zijn er allemaal in de groep? Misschien starten er nieuwe kinderen in de groep. Hoe gaan we met elkaar om? En waar ligt ook alweer al het speelgoed?

Kortom: even weer wennen na de zomervakantie.

Veel plezier met het thema: “Welkom Puk”

 

Activiteiten:

*    Samen met de kinderen ontdekt Puk de groep. Wat doe je aan tafel en wat in de bouwhoek, de boekenhoek of de huishoek?

*    De kinderen laten Puk zien waar het speelgoed staat en helpen mee om de groepsruimte gezellig te maken. Samen ruimen ze op en zingen daarbij een opruimliedje.

*    Ze richten de huishoek in, gooien proppen papier in de prullenbak en maken samen een kunstwerk voor aan de muur.

 

Voorleesverhaal:

Tom wil zijn jas niet uittrekken, wanneer hij voor het eerst in de peuterspeelzaal is. De

kinderen proberen van alles om hem op zijn gemak te stellen. Uiteindelijk geeft Kofi hem een

blauwe ballon om mee te spelen en dan trekt hij zijn jas uit.

 

Spelenderwijs ontwikkelen:

Door het meedoen aan de spelactiviteiten van dit thema:

  • leert uw kind de namen van de andere kinderen van de groep kennen en benoemen;
  • weet uw kind waar het speelgoed staat en waar de verschillende activiteiten plaatsvinden;
  • kent uw kind de weg in de groep en kan hij zelfstandig iets pakken en opruimen;
  • weet uw kind welke verschillende activiteiten hij in de groep kan doen en kent hij de dagelijks terugkerende routines.

 

Themaliedjes:

Dag nieuw vriendje:

Dag nieuw vriendje,                      

kom erbij.                                          

kijk, hier is                                         

een stoeltje vrij               

 

Jasje uit,

kom nu maar gauw,

want dit plekje

is voor jou.

 

Hallo, wat leuk dat je er bent:

Hallo, hallo

wat leuk dat je er bent.

Het duurt vast niet lang meer

voor je iedereen hier kent.

Ga maar lekker spelen,

er is van alles hier.

Welkom, welkom in de groep

en veel plezier!

 

Alles op z’n plaats:

We ruimen alles samen op

Ik tel van èèn tot tien.

En als ik klaar met tellen ben,

dan wil ik niets meer zien!

 

Eèn, twee, drie, vier, vijf, zes, zeven, acht, negen, tien.

 

Ons eigen op ruim liedje luid als volgt:

We gaan opruimen, we gaan opruimen

Zet het waar het hoort de spullen soort bij soort

We gaan opruimen, we gaan opruimen

Ruim de boel maar op.

 

Alle spulletjes in een sopje:

Alle spulletjes in een sopje,

schaaltje, pannetje, bordje, kopje,

vorkje, schoteltje, eierdop,

alle spulletjes in het sop.

 

Boen, boen, boenen maar,

even spoelen en ’t is klaar.

Boen, boen, boenen maar,

even spoelen en ’t is klaar.

 

Welke woorden horen er bij dit thema?

De woorden die we gaan gebruiken:

de bezem

de blokken

de bouwhoek

de emmer

de grond

de huishoek

de kast

het kleed

het kleurpotlood

de kraan

de kring

de kwast

de lijm

de muur

het papier

de plant

de prullenbak

de puzzel

de rommel

de rugzak

het schilderij

het schort

het sop

het speelgoed

de vlek

de wasknijper

het water

de watertafel

de wc

Hoe kunt u aansluiten bij het thema:

Samen een klusje doen

  • Vraag uw kind tijdens de dagelijkse bezigheden iets voor u te pakken. Bijvoorbeeld zijn rode T-shirt bij het aankleden, of laat hem helpen de boodschappen op te ruimen. Geef uw kind een compliment voor zijn hulp. Geef zo nodig aanwijzingen als: ‘Het rode T-shirt ligt boven op de stapel’. Of: ‘jouw sokken zijn ook rood. ’Wijs aan wat u bedoelt of gebruik gebaren. Hierdoor leert het kind de betekenis van woorden beter te begrijpen.

Zingen

  • Zing tijdens het opruimen het opruimliedje en gaat daarna samen opruimen. Het samen doen stimuleert uw peuter actief mee te helpen.

Bewegen

  • Maak een beweegspelletje van het opruimen. Laat uw kind spullen van een afstand in een doos, krat of mand gooien. Bijvoorbeeld proppen papier in de prullenmand of legoblokje in het krat.

Samen praten

  • Kijk samen met uw kind naar foto’s van de familie. Herkent hij de personen die op de foto staan? Kan hij de namen noemen?
  • Bereid uw kind voor als u hem mee wilt nemen, bijvoorbeeld naar de winkel.Door uw kind vijf minuten voordat u weggaat te vertellen dat je naar de winkel gaat, weet hij wat hij moet verwachten. Dit geeft houvast en zekerheid, Hierdoor maakt u het voor uw kind gemakkelijker om te stoppen met spelen en mee te gaan.

Spelen

  • Doe een verstop spelletje. Verstop een speeltje in de kamer en vraag het kind het te zoeken. Geef kleine aanwijzingen. Bijvoorbeeld: Kijk eens onder het kussen van de bank. Laat het kind het speeltje ook eens voor u verstoppen.

Wat u thuis kunt doen:

  • Samen een boekje lezen over het thema (zie onderaan het blad).
  • Bij het wassen alle lichaamsdelen benoemen.
  • Stimuleer uw kind zelf te doen wat het al kan, afdrogen, aan en uitkleden. Geef uw kind ondertussen opdrachten zoals: ‘droog eerst je armen af. ’Door het afdrogen en aankleden in kleine taken te verdelen, kan uw kind zo’n grote opdracht beter uitvoeren.
  • Elkaar mooi maken (schminken, haar versieren, hoedjes etc.) en daar foto’s van maken.
  • Verschillende etenswaren ruiken en proeven.
  • Geef uw kind een compliment: “wat ben je al groot” of ”wat zie je er mooi uit!”. Kinderen groeien in hun zelfvertrouwen door complimentjes.
  • Benoem de emoties van uw kind. Door het benoemen van emoties wordt uw kind rustiger en kan uw kind steeds beter begrijpen wat hem overkomt als hij boos, blij of verdrietig is.

 

Boekentips:

  • Bobbi naar de speelzaal.
  • Dribbel naar de speelzaal

In de bibliotheek zijn nog meer boeken te vinden die te maken hebben met voor het eerst naar peuterspeelzaal of school en die leuk zijn om samen te lezen.

Als u nog geen lid bent van de bibliotheek is het mogelijk om u peuter gratis lid te maken van de bibliotheek.