Thema: Wat heb je aan vandaag

Maandag 10 februari a.s. starten we met het thema: Wat heb ik aan?

Het thema stopt op 6 maart a.s. Voor ons thema zoeken we nog kleding voor op de groep. Heeft u hoedjes? Of leuke hakschoenen? We houden ons aanbevolen.

Puk heeft geknoeid. Wat zijn zijn kleren vies! De kinderen mogen hem helpen om schone kleren voor Puk uit te zoeken. Welke kleren vinden de kinderen mooi en welke kleren passen Puk? En welke kleren hebben de kinderen zelf aan vandaag?

Tijdens het thema kijken we met kinderen naar kleding. Wanneer heb je iets aan? Wat moet er gebeuren als de kleren vies zijn? Maar ook gaan we oefenen met kleren aan- en uittrekken.

Oefent u thuis gezellig mee?

 

Themaliedje:

 Een, twee, drie, vier
Hoedje van, hoedje van
Een, twee, drie, vier
Hoedje van papier

 Heb je dan geen hoedje meer
Maak er één van bordpapier
Eén, twee, drie, vier
Hoedje van papier

 Een, twee, drie, vier
Hoedje van, hoedje van
Een, twee, drie, vier
Hoedje van papier

 En als het hoedje dan niet past
Zetten we ‘t in de glazenkas
Een, twee, drie, vier
Hoedje van papier

 

Welke woorden horen er bij dit thema?

  • de bloes
  • de trui
  • de jurk
  • de jas
  • de streep
  • de knoop
  • de broek
  • de rok
  • het t-shirt
  • de rits
  • de stip
  • de kleren

 

Dagritme

Soort activiteit

Groepsgrootte

Kring

Introductie: Schone kleren van Puk

Kinderen zoeken schone kleren voor Puk uit de wasmand en kleden Puk om.

Grote groep

 

Kring: Een hoedje op mijn hoofd

De kinderen zingen een liedje over een rode, een gele en blauwe hoef.

Grote groep

 

Spel: Puk gaat logeren

De kinderen helpen Puk met het inpakken van zijn koffer voor zijn logeerpartij bij een van de kinderen.

Kleine groep

 

Afsluiting: Modeshow

De kinderen verkleden zich en laten aan elkaar zien welke kleren ze hebben uitgekozen..

Grote groep

Begeleid spelen

Ontdekken: Een wasje doen

De kinderen gaan kleren wassen en ophangen.

Individueel

 

Hoek: Nieuwe kleren voor Puk

De kinderen kopen nieuwe kleren voor Puk en kleden hem aan.

Kleine groep

 

Spel: De koffer van Puk

De kinderen voelen wat er in de koffer van Puk zit.

Kleine groep

 

Hoek: Schoenen kopen

De kinderen bekijken en passen verschillende soorten schoenen.

Kleine groep

 

Knutselen: Een mooie ketting

De kinderen rijgen een ketting.

Kleine groep

Voorlezen

Voorlezen 1: Feestkleren

De kinderen worden voorbereid op het voorleesverhaal ‘Feestkleren’ en luisteren er voor de eerste keer naar.

Kleine groep

 

Voorlezen 2: Feestkleren

De kinderen luisteren voor de tweede keer naar het voorleesverhaal ‘Feestkleren’ en spelen het verhaal na.

Individueel

Verzorging

Verzorging: Twee dezelfde schoenen

De kinderen zoeken hun schoenen bij elkaar en trekken ze aan.

Kleine groep

 

Boekentips:

  • Aankleden met Fien en Milo
  • De lievelingstrui
  • Waar is mijn sok?