Activiteiten

Binnen de groep organiseren wij themagerichte activiteiten, passend bij de verschillende leeftijden. We werken met de methode Uk & Puk. Baby’s, dreumesen en peuters ontwikkelen zich breder en sneller door actief bezig te zijn en lekker te spelen. Door het spel op de juiste manier aan te moedigen, worden nieuwe vaardigheden opgedaan en maken ze op natuurlijke wijze een brede ontwikkeling door. De activiteiten via Uk & Puk stimuleren de spraak- en taalvaardigheid, motorische en zintuiglijke vaardigheden, sociaal-emotionele vaardigheden en geven de eerste rekenprikkels. Ieder kind ontwikkeld zich op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo. Uitdagingen en activiteiten worden hier steeds op aangepast.  We besteden aandacht aan bewegen, creatief, expressie en ontdekken. Voorbeelden van activiteiten zijn: liedjes zingen, boekjes lezen, samen de kippen voeren, kleien, verven, plantjes poten, verstoppertje etc. Wij hebben een samenwerking met de bibliotheek en regelmatig komt er iemand interactief voorlezen. Voorlezen stimuleert de taal- en spraakontwikkeling en verhoogt de concentratie. Daarnaast maken wij wekelijks muziek, in de vorm van ‘Muziekkwartier’. Muziekkwartier staat voor spelend leren waarbij we muziek maken, zingen en bewegen. 

We zijn veel buiten te vinden met de kinderen. In onze in aanleg zijnde ontdektuin ontwikkelen de kinderen spelenderwijs hun motoriek en laten we kinderen kennis maken met de natuur. Elk seizoen levert nieuwe ervaringen op. Geregeld nemen wij de kinderen mee voor een rondje door het dorp met de bakfiets, bolderkar of kinderwagen. De kinderen kijken hun ogen uit! De pedagogisch medewerker heeft altijd een telefoon bij zich om in contact te blijven met de groep. 

Alle regelmatig terugkerende gebeurtenissen worden aangekondigd met een liedje, zo weten de kinderen wat er gaat gebeuren. Bij de maaltijden zingen we het liedje ‘De plantjes geef je water…’, bij fruit eten ‘appel, peer, banaan, meloen…’ en bij opruimen het ‘opruimliedje’. Door steeds weer deze liedjes te zingen, weten de kinderen wat er gaat gebeuren. Dit geeft structuur en regelmaat, iets waar jonge kinderen veel behoefte aan hebben.

Op de groep hebben we een taakverdeling per dag: één medewerker heeft gedurende de hele dag de zorg voor de baby’s. Zij kan zo goed inspelen op de behoefte van de baby. Ook met baby’s doen wij activiteiten die bijdragen aan de ontwikkeling. Door samen een spelletje te doen zoals ‘kiekeboe’, doet de baby nieuwe ervaringen op en leert nieuwe verbanden leggen. Daarnaast werkt het ontspannend. We zingen veel liedjes samen en lezen dagelijks boekjes voor.

Onder de betreffende locatie bij het kopje download informatie vindt u de jaarkalender met alle activiteiten.

Start van de dag

Gezamenlijk starten we de dag aan tafel en zingen we ons ‘goedemorgen liedje’. We heten iedereen persoonlijk welkom en geven elk kind individuele aandacht. Iedereen heeft een eigen foto die we bij dit ochtend ritueel gebruiken. De kinderen herkennen zichzelf en elkaar. Aansluiteind eten we fruit.

Thema’s van Uk & Puk

We werken aan de hand van thema’s welke we voor een jaar vaststellen. Voorbeelden van thema’s zijn: ‘Dit ben ik’, ‘Knuffels’ en ‘Ik en mijn familie’. De activiteiten worden hierop afgestemd. We versieren de groepsruimte en maken een themakist met materialen die het onderwerp versterken. Het thema waar mee gewerkt wordt is op deze manier voor de kinderen en ouders zichtbaar. De thema’s die wij aanhouden zijn afkomstig uit de methode Uk & Puk. Puk is het vriendje van de kinderen en hij wordt gedurende de dag bij verschillende activiteiten betrokken. Een voorbeeld van een activiteit is dat de kinderen voordat ze buiten gaan spelen, hun eigen schoenen bij elkaar zoeken. Hoe veel schoenen hebben ze? Dit is een rekenprikkel. De kinderen trekken hun schoenen aan en dit draagt bij aan de motorische ontwikkeling. Baby’s kijken naar hun schoentjes, dreumesen herkennen hun schoenen en met hulp trekken zij ze aan. Peuters doen zoveel als kan zelf en helpen elkaar. Puk kan ook wel een beetje hulp gebruiken. Dit is de sociaal-emotionele ontwikkeling. Ze vertellen trots tegen Puk dat ze hun schoenen aan hebben getrokken, wat bijdraagt aan de taalontwikkeling. De kinderen stampen, springen en lopen op hun schoenen, hier komt de motorische ontwikkeling weer kijken.