Activiteiten

Binnen de  groep doen we allerlei activiteiten passend bij de belevingswereld en het ontwikkelingsniveau van het kind. We besteden aandacht aan sport en bewegen, creatief, expressie en ontdekken. Voorbeelden van activiteiten zijn: kinder bingo, yoga beweegspel, van klein naar groot sorteren, verkleden, knippen en plakken, liedjes zingen, verhaaltjes lezen en leren tellen. Op de groep hebben wij een ‘Coole Kids Box’ staan. Een grote box gevuld met speelgoed dat niet alleen erg leuk, maar ook leerzaam is. Het speelgoed is divers en gericht op verschillende ontwikkelingsgebieden. Elke 2 maanden krijgen we een nieuwe box, waardoor we steeds weer nieuw en afwisselend speelgoed aanbieden. Dagelijks maken wij gebruik van onze tuin. Buiten genieten wij onder andere van onze moestuin, de natuurspeeltuin, rondscheuren op de speelgoedmotor, ‘koken’ in onze buitenkeuken, overgooien met de bal of spelen in de zandbak, soms gezamenlijk met groep 1 en 2 van de school. 

Onder de betreffende locatie bij het kopje download informatie vindt u de jaarkalender met alle activiteiten.

Start van de dag

Gezamenlijk starten we de dag in de kring en zingen we ons ‘goedemorgen liedje’. We benoemen wie er die dag allemaal zijn en iedereen mag zijn/haar eigen foto op het bord hangen. De kinderen heten elkaar goedemorgen en kijken samen welke dag het is. Puk wordt betrokken bij het kringmoment. Aan het eind van de middag is er ook een kring moment. We eten dan fruit en doen nog een kring activiteit, bijvoorbeeld een boekje lezen. 

Thema’s Uk & Puk

De thema’s worden gekozen aan de hand van het VVE programma Uk & Puk. Puk is het vriendje van de kinderen en hij wordt gedurende de dag bij verschillende activiteiten betrokken, voert gesprekjes met de kinderen en geeft lieve knuffels. De activiteiten prikkelen en stimuleren de ontwikkeling van de kinderen. De medewerkers bieden gedurende de gehele dag activiteiten aan. Deze activiteiten vinden plaats tijdens individuele momenten, groepsmomenten of subgroepmomenten. Ze zijn gericht op spelen, ontdekken en plezier maken. De thema’s geven richting aan onze activiteiten. Plotselinge gebeurtenissen of interesse van kinderen kunnen bepalen of we afwijken van ons programma. Je kunt hierbij denken aan de geboorte van een broertje/zusje, sneeuw buiten etc. Voorbeelden van Uk & Puk thema’s zijn: ‘Dit ben ik’, ‘Eetsmakelijk’, ‘Knuffels’ en ‘Ik en mijn familie’. 

Logo 3000

Naast onze methode Uk & Puk ondersteund Logo 3000 de taalontwikkeling van het jonge kind. Dit programma loopt door op de basisschool de Klingelenburg. Sinds dit schooljaar zijn wij gestart met de methode en zullen we langzaam deze methode eigen maken. LOGO 3000 is hét hulpmiddel voor peuterleid(st)ers en leerkrachten van groep 1 en 2 om de woordenschat van kinderen snel en speels uit te breiden. Het materiaal is in iedere groep, bij iedere bestaande aanpak inzetbaar. Peuters en kleuters leren alle 3000 woorden van de Basiswoordenlijst voor Amsterdamse Kleuters (de BAK) en gaan zo goed voorbereid naar groep 3.

Met LOGO 3000 hebben de leidsters en leerkrachten een instrument in handen om flexibel, binnen de bestaande thema’s, kinderen veel extra woorden aan te bieden. Aansluitend bij de natuurlijke taalverwerving. Het Programma werkt met mooie beeldmaterialen, die veelal echte foto’s zijn. Door het beeld te zien en het woord te horen, maakt het kind de woorden snel eigen. Bijzonder is dat het materiaal ook de ouders bij het woorden leren betrekt: wat de kinderen met LOGO 3000 leren op school kunnen ze met de ouders nog eens extra oefenen. Zij kunnen door middel van speel-leerboekjes met leuke rijmpjes en kijk- en kleurplaten samen met hun kinderen thuis de woorden oefenen.

Boekstart

Op de groep werken we met Boekstart vanuit bibliotheek Rivierenland. Boekstart is een programma dat kinderen van 0 tot 4 jaar, samen met hun ouders en pedagogisch medewerkers, intensief met lezen en boeken in aanraking brengt. Kinderopvang die deelneemt aan Boekstart heeft een goed voorleesklimaat waarbij sprake is van een actuele collectie, dagelijks voorlezen, geschoolde medewerkers en aandacht voor taalzwakke kinderen. De peuters krijgen een boek mee wat ze mogen lenen en lezen met hun ouders. Tevens krijgen ze er een leuk werkboekje bij. Ook zijn er speciale voorleesochtenden dat kinderen welkom zijn met hun ouders, opa en oma of verzorgende. Zo ervaart elk kind de lol van het lezen. 

Verlaten stamgroep

Onder begeleiding van een beroepskracht kunnen kinderen de stamgroep verlaten voor een gerichte activiteit. Deze activiteit kan plaatsvinden op het buitenterrein van de school, in school of in de nabije omgeving. De beroepskracht heeft altijd een telefoon bij zich om direct verbinding te houden met de groep.

Natuurspeeltuin Tuil

Naast het schoolgebouw bevind zich de Natuurspeeltuin. Buitenspelen begint al als je heel klein bent. Ook voor jonge kinderen zijn er diverse speel mogelijkheden. Zo is er een klimroute op klein formaat en er zijn verstop plekjes. Er is een route van grote stapstenen, er zijn paadjes om te struinen en een glijbaan vanaf de heuvel. Wij zijn hier met de kinderen van de peuterspeelgroep regelmatig te vinden!