Thema: Ik ben Kunstenaar!

Maandag 16 maart a.s. starten we met het thema: Dit ben ik / Ik ben kunstenaar!

Samen met Puk gaan de kinderen op ontdekkingsreis in een echt atelier en maken zij kennis met de grote kunstenaars. De kinderen ontdekken niet alleen wat kunst is maar ze ontdekken ook hun eigen creativiteit. Creativiteit doet een beroep op de zintuigen, op de motoriek en op de sociaal-emotionele ontwikkeling (“ik vind mooi wat ik mooi vind”). Bij kunst mag dat! De kinderen verkennen materialen, kleuren en vormen.

Wat gaan wij doen?

  • Hoe ziet Puk eruit? Hoe zie ik eruit? En mijn favoriete knuffel? De kinderen bekijken Puk, hun knuffel en zichzelf in de spiegel en vertellen wat zij zien. Daarna mogen ze Puk, hun knuffel of zichzelf gaan schilderen.
  • Hoe kan ik bewegen? En hoe kan ik stilstaan als een standbeeld? Welke houdingen kan ik allemaal aannemen?
  • De kinderen maken samen met Puk kennis met diverse materialen, kleuren en vormen en kunnen hiermee experimenteren. Hoe voelt het? Vinden ze het een mooie kleur? Op deze manier ontdekken ze wat ze mooi vinden en wat ze prettig aan vinden voelen.
  • De kinderen ontdekken met welke gereedschappen ze kunst kunnen maken. Kunnen we alleen schilderen met een kwast? Kunnen we schilderen met onze handen? Of kunnen we schilderen met een slacentrifuge? Er is heel veel mogelijk!

Wat kunt u thuis doen?

  • Praat samen met uw kind over hoe hij/zij eruit ziet. En hoe zien papa, mama en broertjes of zusjes eruit? Benoem samen met uw kind de verschillende lichaamsdelen.
  • Lees dagelijks uit een boekje voor en bekijk prentenboeken. Maak er een leuke activiteit van door die samen met uw kind in de bibliotheek uit te zoeken.
  • Tijdens het thema ‘Ik ben kunstenaar’ ontdekken de kinderen diverse materialen zoals verf, klei en stof. Besteed hier thuis bijvoorbeeld ook extra aandacht aan. Het is voor een kind leuk om samen iets moois te maken met diverse materialen en hiermee de creativiteit te prikkelen.
  • Bekijk samen uw kind zijn/haar knuffels. Hoe voelt de knuffel eigenlijk? Voelt hij lekker zacht aan? Ruikt de knuffel lekker?
  • Zet een gezellig muziekje op en dans samen met uw kind. Wat voor bewegingen kan uw kind allemaal maken? En kan uw kind ook stil blijven staan als de muziek stopt?
  • Ontdek samen met uw kind welke kleuren er allemaal zijn. Praat over welke kleur hij/zij mooi vindt. Ga samen op zoek naar allemaal dingen in die kleur en verzamel deze op tafel. Of zoek in tijdschriften naar allemaal plaatjes in die kleur en maak hier een leuke, vrolijke collage van.

Oefent u thuis gezellig mee?

Activiteiten

Voorleesverhaal Nijntje in het museum Nijntje en haar ouders bezoeken een museum. Vader Pluis denkt dat Nijntje te klein is: “Te klein? Hoe kom je daar nu bij, ik ben al groot,” zegt Nijntje en dus mag Nijntje mee naar het museum. Dat vindt zij reuze spannend. Nijntje ziet schilderijen, een mobile en zelfs een stenen beeld. Nijntje denkt: “later als ik groter ben dan word ik kunstenaar”.

 Overige boekjes die aansluiten bij dit thema, leuk om met uw peuter te lenen bij de bibliotheek:

  • Aap en mol in het Rijksmuseum – Gitte Spee
  • De stip – Peter Reynolds
  • Het blauwe paard – Eric Carle
  • Klieder, klodder, klaar! – Vivian den Hollander
  • Blauwtje en geeltje – Leo Lionni
  • Krokodil en het meesterwerk – Max Velthuijs
  • Kunst met taart – The Tjong-Khing
  • Nijntje tovert kleuren – Dick Bruna
  • De schilder en de vogel – Max Velthuijs

Themaliedje:

Hokus pokus met wat franje,

Rood en geel wordt oranje.

Hokus pokus met een zoen,

Blauw en geel wordt groen.

Hokus pokus met wat raars,

Blauw en rood wordt paars.

 

Dag blauw, zei geel Dag geel, zei blauw

Ik maak een andere kleur van jou!

Ze gaven elkaar een zoen

En toen waren ze groen!

 

Ik ben een goede kunstenaar,

Ja, ja, echt waar!

Een streepje hier, een streepje daar,

Ik ben bijna klaar.

Nu nog mijn naam in het hoekje,

En voor mijn handen een doekje!

Welke woorden horen er bij dit thema?

Ook in dit thema werken we weer aan de uitbreiding van de woordenschat. Hieronder een selectie van de woorden die spelenderwijs aan bod komen:

  • de kwast, de kist, het papier, de verf, de kunstenaar, het verfschort, het atelier, de houding, de bal, het lied, de kleur, het vierkant, het blok, de rechthoek, de vorm, de driehoek, het schilderij, de uitnodiging, het museum, tentoonstelling, de appel, het konijn, de lijst, de schaar
  • kijken, voelen, verven, stilstaan, kleien, knijpen, rollen, kneden, wassen, rennen, luisteren, bewegen, liggen/staan, meedoen, zoeken, opruimen, ophangen, passen
  • hard, zacht, mooi, lelijk, nat, droog, rood, geel, blauw, tegen elkaar, zwart, mooi, veel/weinig, rond/cirkel, onder/boven, naast, daar, dit, hier, wat, zacht.