Maandag 10 februari a.s. starten we met het thema: Wat heb ik aan?
Het thema stopt op 6 maart a.s. Voor ons thema zoeken we nog kleding voor op de groep. Heeft u hoedjes? Of leuke hakschoenen? We houden ons aanbevolen.
Puk heeft geknoeid. Wat zijn zijn kleren vies! De kinderen mogen hem helpen om schone kleren voor Puk uit te zoeken. Welke kleren vinden de kinderen mooi en welke kleren passen Puk? En welke kleren hebben de kinderen zelf aan vandaag?
Tijdens het thema kijken we met kinderen naar kleding. Wanneer heb je iets aan? Wat moet er gebeuren als de kleren vies zijn? Maar ook gaan we oefenen met kleren aan- en uittrekken.
Oefent u thuis gezellig mee?
Themaliedje:
Een, twee, drie, vier
Hoedje van, hoedje van
Een, twee, drie, vier
Hoedje van papier
Heb je dan geen hoedje meer
Maak er één van bordpapier
Eén, twee, drie, vier
Hoedje van papier
Een, twee, drie, vier
Hoedje van, hoedje van
Een, twee, drie, vier
Hoedje van papier
En als het hoedje dan niet past
Zetten we ‘t in de glazenkas
Een, twee, drie, vier
Hoedje van papier
Welke woorden horen er bij dit thema?
- de bloes
- de trui
- de jurk
- de jas
- de streep
- de knoop
- de broek
- de rok
- het t-shirt
- de rits
- de stip
- de kleren
Dagritme
|
Soort activiteit
|
Groepsgrootte
|
Kring
|
Introductie: Schone kleren van Puk
Kinderen zoeken schone kleren voor Puk uit de wasmand en kleden Puk om.
|
Grote groep
|
|
Kring: Een hoedje op mijn hoofd
De kinderen zingen een liedje over een rode, een gele en blauwe hoef.
|
Grote groep
|
|
Spel: Puk gaat logeren
De kinderen helpen Puk met het inpakken van zijn koffer voor zijn logeerpartij bij een van de kinderen.
|
Kleine groep
|
|
Afsluiting: Modeshow
De kinderen verkleden zich en laten aan elkaar zien welke kleren ze hebben uitgekozen..
|
Grote groep
|
Begeleid spelen
|
Ontdekken: Een wasje doen
De kinderen gaan kleren wassen en ophangen.
|
Individueel
|
|
Hoek: Nieuwe kleren voor Puk
De kinderen kopen nieuwe kleren voor Puk en kleden hem aan.
|
Kleine groep
|
|
Spel: De koffer van Puk
De kinderen voelen wat er in de koffer van Puk zit.
|
Kleine groep
|
|
Hoek: Schoenen kopen
De kinderen bekijken en passen verschillende soorten schoenen.
|
Kleine groep
|
|
Knutselen: Een mooie ketting
De kinderen rijgen een ketting.
|
Kleine groep
|
Voorlezen
|
Voorlezen 1: Feestkleren
De kinderen worden voorbereid op het voorleesverhaal ‘Feestkleren’ en luisteren er voor de eerste keer naar.
|
Kleine groep
|
|
Voorlezen 2: Feestkleren
De kinderen luisteren voor de tweede keer naar het voorleesverhaal ‘Feestkleren’ en spelen het verhaal na.
|
Individueel
|
Verzorging
|
Verzorging: Twee dezelfde schoenen
De kinderen zoeken hun schoenen bij elkaar en trekken ze aan.
|
Kleine groep
|
Boekentips:
- Aankleden met Fien en Milo
- De lievelingstrui
- Waar is mijn sok?