Vanaf maandag 30 augustus starten wij met het thema “Wat heb jij aan vandaag”. In dit thema staat kleding centraal. De kinderen kijken naar hun eigen kleren. Welke kleren trek je aan als het warm of als het koud is? Wat gebeurd er met vieze kleren? We hebben het over grote en kleine kleren en helpen Puk met het uitzoeken van nieuwe kleren.
Wat gaan wij doen?
- Schone kleren voor puk zoeken: De kinderen zoeken schone kleren voor Puk uit de wasmand en kleden Puk om.
- De was doen: De kinderen gaan kleren wassen en ophangen.
- Schoenen kopen: De kinderen bekijken en passen verschillende soorten schoenen
- Een hoedje op mijn hoofd: De kinderen zingen een liedje over een rode , een gele en een blauwe hoed.
- Nieuwe kleren: de kinderen kopen nieuwe kleren voor Puk in de themahoek en kleden hem aan
Wat kunt u thuis doen?
0-2 jaar
-
- Laat uw baby eens met verschillende kledingstukken spelen. Bijvoorbeeld een ovenwant waarin uw baby zelf zijn hand doet. Pak verschillende materialen zodat uw baby eraan kan voelen.
- Geef uw kind kleine opdrachtjes tijdens de dagelijkse bezigheden. Vraag bijvoorbeeld voor jullie naar buiten gaan: ‘Waar is jouw jas? Pak hem maar’. Reageer enthousiast als het lukt. ‘Goed zo! Dat is jouw jas!’ Door bepaalde woorden veel te herhalen leert uw kind woorden te herkennen.
- Ga met uw kind voor de spiegel staan. Hoe zien jullie eruit? Pak een sjaal, een hoed of een bril. Hé, nu zijn jullie anders. Speel in op wat uw kind leuk vindt.
2-4 jaar
-
Sokkenmemory:
Gebruik het moment van de was opvouwen om een spelletje te doen. Zorg dat er een aantal verschillende sokkenparen in de was zitten. Pak een mand en ga aan tafel zitten. Leg vervolgens de berg met wasgoed neer. Benoem een aantal dingen die erin liggen. Hier heb ik een rode sok. En kijk, deze is blauw! Horen ze bij elkaar? Zijn ze hetzelfde? Bekijk samen welke sokken ieder vandaag aan heeft. Kijk, mama heeft zwarte sokken aan. Aan deze voet een zwarte en aan de andere ook. Welke kleur zijn die van jou? Start het spel en laat de sokkenmand zien. Hier stoppen we de gevonden sokken in. Begin zelf met het voorbeeld. Ga tussen het wasgoed opzoek naar een sok en stop de sok in de sokkenmand. Benoem tijdens de zoektocht ook de andere kledingstukken. Bekijk tenslotte de inhoud van de sokkenmand. Geef de opdracht om dezelfde sokken bij elkaar te zoeken. Zie jij twee sokken die bij elkaar horen? Als alle paren compleet zijn, kan het opruimen beginnen. Weet jij van wie deze sokken zijn? Bij wie horen ze in de kast?
Prentenboeken
Deze boeken sluiten aan bij het thema:”Wat heb jij aan vandaag”. Leuk om samen met uw peuter te lenen bij de bibliotheek.
- Aankleden met Fien en Milo- Pauline Oud
- De lievelingstrui- Tjibbe Veldkamp & Gerdien van der Linden
- Waar is mijn sok? – Marijke ten Cate
- Dotje, wat trek jij aan?- Yves Got
Liedjes en versjes
Eén, twee, drie, vier
(Op de melodie van één, twee, drie, vier, hoedje van papier)
Eén, twee, drie, vier, trui (broek, jas) aandoen, trui aandoen.
Eén, twee, drie, vier, ik ga mijn trui (broek, jas) aandoen.
Trui(broek, jas) aandoen, trui (broek, jas) aandoen,
daarna krijg ik een zoen.
Eén, twee, drie, vier, ik ga mijn trui (broek, jas) aandoen
Liedje: Stap, stap
Stap, stap, stap, daar kom ik aan,
Met mijn nieuwe schoentjes aan.
Zie me eens lopen,
zie me eens gaan,
met mijn mooie schoentjes aan.
Woorden
Ook in dit thema werken we weer aan de uitbreiding van de woordenschat. Hieronder een selectie van de woorden die spelenderwijs aan bod komen:
- De broek, het hemd, de hoed, de jas, de jurk, de koffer, de laars, de muts, de onderbroek, de luier, de pet, de rok, de schoen, de sok, de trui, het shirt.
- aandoen, aantrekken, betalen, dansen, kiezen, klappen, kopen, logeren, lopen, ophangen, passen, rijgen, uitdoen, uitrekken, verven, voelen, wassen, willen, zoeken.